Spet sem z vami. Kar nekaj težavnejših in zahtevnih prispevkih tokrat ponujam nekoliko lažjo tematiko. To pot o šahu. Za tiste, ki ne igrate šah, bo prispevek morda dolgočasen. Vendar upam, da si bo kdo, ki šaha še ne pozna, na podlagi tega članka zaželel, da bi ga spoznal.
Že nekaj časa svetovni mediji pišejo, da je velemojster Carlsen protestno zapustil turnir in obtožil mladega 19-letnega velemojstra Niemanna goljufanja, ker ga je ta spektakularno premagal na turnirju »Sinquefild Cup« v ZDA. Takšno presenečenje, da bi mladi mojster premagal enega največjih šahistov se običajno ne dogaja, zato lahko skeptiki sklepajo, da gre za goljufijo ali nevidno pomoč od zunaj.
Plodna tla za teorije zarote so na delu. V športnem besedišču lahko rečemo, da gre pri tem mladcu za neke vrste nevidni doping. V tem primeru naj bi šlo za pomoč umetne inteligence ali umetnega boga, kot jaz temu pravim. V tej konfliktni situaciji so bili presenečeni tudi drugi mojstri, ki pa so se v pomanjkanju dokazov odzvali bolj diplomatsko, saj je na podlagi indicev in ugibanj težko sklepati na to, da je do prevare zares prišlo.
Gotovo je samo to, da je najbolj trpel ponos velemojstra Carlsena, ki se ne more sprijazniti z dejstvom, da ga je premagal mlajši, še ne uveljavljeni mojster šaha. Po spletu lahko zasledimo Neimennove partije, ki jih odigra skoraj popolno kot nepremagljivi superračunalniki, program Stockfish. Gre za program, ki je v igri človeka in stroja zmagovalec. Ta program je lahko šahistom v veliko pomoč, saj šahisti trenirajo in si pomagajo s superračunalnikom. Namigi pa so, da to na nek način lahko uporabijo tudi med partijami, pri katerih zunanja pomoč ni dovoljena. Problem je v tem, da še ne morejo ugotoviti, na kakšen način lahko igralec komunicira z računalnikom, ki bi mu pomagal igrati, saj se vsaj za sedaj tega ne da preveriti.
Podobne težave smo v šahu imeli že v preteklosti, seveda za vse ne vemo. Spomnim se desetletja nazaj, ko sta Spaski in Fisher v Moskvi igrala šah za naslov svetovnega prvaka. Takrat so imeli Rusi v gledališču svoje ljudi, ki so po navedbah Američanov poskušali energijsko onemogočiti Fisherja, da bi zmagal, kar je ta zaznal.
Rusi so bili vedno močni na teh področjih, saj imajo dolgo šamansko magijsko tradicijo. Iz zgodovine je znano je, da je ruski šaman in mistik Rasputin deloval na ruskem dvoru in močno predvsem preko žensk, čigar srca je osvojil, ter jih seksualno obvladoval, vplival na dogodke na dvoru.
Motenje Fišerja v dvoboju za svetovnega prvaka so takrat Američani zaznali in se pritožili. Seveda nihče tega ne more dokazati, četudi ve, da so to počeli, razen če tudi sam ne obvlada tehnike vplivanja na nevidnih energijskih ravneh. Jaz v tistem času še nisem vedel, za kaj pri tem gre, danes pa razumem, lahko preverim in lahko razložim.
Energijski vpliv kot pomoč svojim športnikom ali pa motenje nasprotnikov se v velikem obsegu uporablja v športu. O tem več v knjigi, ki nastaja. Knjigi, ki bo v prvi vrsti namenjena športnikom, staršem, trenerjem in vsem, ki delujejo v športu.
Naj omenim samo zadnjo nogometno tekmo med Hrvaško in Brazilijo, pri kateri sem sam ter nekateri moji učenci, ki so za to urjeni in usposobljeni zaznali, da so Brazilci preko svojih vračev energijsko blokirali hrvaško reprezentanco. Ko smo jih omejili in odpravili blokado, se je igra Hrvaške bistveno izboljšala in sledila je zmaga. Seveda ne moremo reči, da sicer ne bi zmagali, saj je v igri veliko dejavnikov, vsekakor pa energijska blokada zmanjša možnost za zmago. Podobno se je dogajalo tudi, ko so igrali Maročani s Portugalci. O tem kdaj več v kakšnem drugem prispevku.
Seveda so v igri tudi tehnološki vplivi. V današnjem času tako Rusi, Američani, Kitajci in vsi, ki imajo visoko razvito tehnologijo poznajo in razvijajo tehnologijo, s katero lahko vplivajo na ljudi. O tem sem pisal v svoji knjigi Magija most med znanostjo in religijo v poglavju o psihološkem in tehnološkem vplivu na ljudi. Seveda tako kot je to možno uporabiti za napredek in dodaten potencial športnika, da zmaguje, tako lahko nekomu pade na pamet tudi zloraba tega. Za razliko od dopinga se teh sredstev ne da dokazati, razen če premoreš enakovredno tehnologijo. Nekoč bomo morda na nogometni tekmi zraven VAR kontrole imeli tudi napravo za kontrolo ali nevtralizacijo tehnološkega vpliva na športnike. Danes tehnologija omogoča, da posebne sposobnosti uporabijo tudi tisti, ki nimajo naravne danosti, imajo pa kljub temu možnost uporabe tehnologije, nimajo pa etike.
Pa pustimo sedaj to afero s šahovskimi mojstri. Moj namen je, kolikor je meni znano, odkriti šahovsko igro kot okultno igro, ki ponazarja delovanje sveta na vseh ravneh, kot tudi vse odnose, pomaga razumeti kje se človek nahaja v makro in mikro Vesolju. O okultnem delu šahovske igre je težko najti kaj zapisanega.
S pravili šahovske igre se na tem mestu ne bom ukvarjal, vendar za tiste, ki ne poznajo šahovske igre, navajam nekaj osnovnih načel. Poznamo veliko iger po vsem svetu, saj ljudje potrebujemo igre. Vendar je šah po celem svetu ena od najbolj znanih in priljubljenih iger.
Seveda vrhunska igra šaha zahteva od ljudi vsaj minimalne intelektualne sposobnosti. Na najvišji ravni šahovske igre pa danost in nadpovprečne sposobnosti. Tisti, ki tega ne premore, bo kljub velikem trudu in delu ostal na povprečni ravni. Večina šah pozna kot igro ali intelektualni šport, ki ima svoja pravila in se odvija med dvema igralcema, ki pripeljeta igro do položaja, ko bodisi eden zmaga, ali pa imamo remi v katerem se kljub večim potezam, ne premaknemo k rešitvi. Ta del vsem znane igre je zemeljski, viden, razumski.
Kot vsaka igra in vsako delovanje pa ima tudi skrivni, okultni del, ki je namenjen izbrancem, ki razumejo življenje tako na zemeljski kot na nevidni ravni. Izven zemeljskega simbolizma se malo ve o njem. Čeprav je šah spiritualni in okultni simbol, je o tem malo znanega. Le redki poznavalci okultnega in gnostičnega misticizma to razumejo in na šah gledajo tudi drugače. Eden od teh poznavalcev je bil, žal, že pokojni srbski psiholog, avtor številnih knjig, terapevtskih metod, ezoterik, okultist Živorad Mihajlović Slavinski, ki ga sam zelo cenim in je imel velik vpliv na moj razvoj.
Igra šaha se je skozi zgodovino spreminjala, kot vse ostalo, je doživela svoj evolucijski razvoj. V današnjem času pa so pravila šahovske igre dorečena in se vsaj za sedaj ne spreminjajo. Tradicionalno mnenje zgodovinarjev je, da šah izvira iz Indije in je nastal v poznem 6. ali zgodnjem 7. stoletju, kar dokazujejo filogenetične analize 40. šahovskih različic s celega sveta. Po nekih drugih virih pa šah izvira iz Kitajske. V resnici pa to niti ni pomembno.
Oblike in poimenovanje figur so prevzemale vrsto tako oblik, barv, materialov, vlog in celo živalskih imen. Igro, kot jo sedaj uporabljamo poznamo nekje od leta 1000, ko vstopi v evropski prostor preko Rusije (9. stoletje), Španije (10. stoletje) in Italije (10. stoletje) in še zadnjič spremeni nekatere lastnosti. Ključna sprememba v tem času je preimenovanje prejšnjega vezirja v kraljico ali damo, pri tem pa kraljica postane najbolj močna figura v šahovski igri.
V tem času tudi kmet pridobi v prvi potezi dva, namesto enega polja. Te spremembe pravil so se zgodile v Italiji. Vedno bolj se ustalijo tudi pravila glede tega, kaj je neodločen rezultat. Po letu 1920 se ustanovi množica šahovskih klubov in revij, z letom 1850 se pričnejo tudi prva organizirana tekmovanja v šahu z mednarodno vlogo in tako pridobi vlogo tekmovalne igre v podobnem svetu, podobno kot so organizirani tudi ostali športi.
Leta 1914 ruski cesar Nikolaj imenuje prve šahovske velemojstre, a ne gre za uradna priznanja. FIDE se ustanovi leta 1924, kar pomeni resnično svetovno uveljavitev miselnih iger ali vsaj načrtno vzpodbujanje igre na vseh nivojih. Po drugi svetovni vojni šahovska tekmovanja pridobijo na veljavi. Vse bolj se zavedamo, da je šahovska igra izrednega pomena za intelektualni razvoj, sposobnost načrtovanja, sistemsko gledanje, za razvoj sposobnosti povezave leve razumske in desne intuitivne polovice možganov. V času, ko radi vse te sposobnosti predajamo računalniku in se naše sposobnosti zmanjšujejo, šah pridobiva na pomenu.
Razvoj gre naprej in v zadnjem času se podobno kot v vse pore družbe tudi v šah vključuje umetna inteligenca. Šahovska igra je pred novim izzivom. Šahisti imajo priložnost tekmovati z računalniki, ki jih vodi umetna inteligenca. Že sedaj je jasno, da umetna inteligenca lahko nekatere stvari naredi boljše kot človek in da bo človek v tej tekmi vedno izgubil. Meni se tekma šaha z umetno inteligenco ne zdi smiselna. Tu se dotaknemo škodljivega transhumanizma Elona Muska in druščine, ki imajo idejo izboljšati človeka in ga narediti podobnega stroju, ki ne razmišlja s svojo glavo.
Računalnik lahko zmaga, vendar ne ve, da je zmagal in ne vidi smisla v tem da zmaga, zakaj bi sploh zmagal? Ali morda za to, da bo nagrajen ego njegovega lastnika? Ne vem v čem je smisel, da nekomu povem, moj računalnik je premagal tvojega in zmagal.
Kje sem tu jaz kot človek? Umetno inteligenco opredeljujem kot umetnega boga, ki je samo kopija in program nekoga. Umetni bog, ki za razliko od pravega Boga, samo izvrši program nekoga, lahko samo kopira. Pravi Bog ali čista zavest, absolutna inteligenca in mi smo narejeni po njegovi podobi, je kreativen, ima zamisli, smisel igre ali življenja. Morda bodo v prihodnosti šahovski velemojstri samo opazovali igro računalnikov. Upam, da do tega ne bo prišlo, ker bi dehumanizirali šahovsko igro. Tu ni več človeškosti, vznemirjenja in šah kot igra življenja izgublja svojo vlogo.
Pa gremo nazaj k šahovski igri. Kralj je osrednja figura v šahovski igri. Vsi igralci so v igri samo za to, da omogočijo pogoje, se ob tem po potrebi žrtvujejo, da lahko kralj igra svojo vlogo. A vas to spominja na čase, ko so ljudje šli v vojne za kralja, za Vatikan, verske vodje, danes za države in lastnike kapitala, v bran zlagane religije, kateri je pomembna samo še politična in ekonomska moč. Boga pa so nekje spotoma pozabili.
Tudi kraljica, ki je najmočnejša figura v šahu, močnejša od kralja, je v vlogi, da podpira kralja in se po potrebi žrtvuje. Nekam znano se mi zdi, saj mnogi moški pričakujejo, da se bo njihova kraljica žrtvovala za njih, pa še potomce jim bo dala. Cilj šahovske igre je onemogočiti nasprotnikovega kralja, ga prisiliti v položaj, v katerem je napaden, ko nima možnosti za premik in tega ne more preprečiti. Takrat napovemo šah – mat. Lahko pa v nekaterih situacijah nastopi remi. V resnici metaforično kralj predstavlja človeka na najvišji razvojni stopnji, ko vse Vesolje dela zanj. Ovire nasprotne strani pa so prepreke in izzivi na tej poti, ki so človeku v pomoč pri njegovem razvoju. V tej igri zmagovalec dobi vse, poraženec pa poskuša vedno znova, dokler mu ne uspe.
Tako kot je vsa narava, je tudi Vesolje, ustvarjeno v zlatem rezu, ki temelji na Fibonaccijevem zaporedju, je v tem zaporedju ustvarjena tudi šahovska igra. Ena od zanimivosti in lepota igre je v tem, da za potence, oziroma za moči figur tudi velja približno zlati rez. Potenca figure na danem polju je število tistih sosednjih polj, ki jih lahko ta figura napade oziroma osvoji. Na primer kralj lahko v vsakem kotu napade največ 3 polja, na robu šahovnice 5 polj in v vseh ostalih poljih po 8 sosednjih polj (3, 5, 8 Fibonaccijev niz). Vsa razmerja v človeškem telesu so v skladu z zlatim rezom, podobno kot narava. Ko igramo šah, ki je v zlatem rezu, se tudi mi naravnamo na zlati rez in bolje delujemo. O zlatem rezu je potrebno napisati poseben članek.
V pogledu potence je najmočnejša figura kraljica ali dama. Kmet se premika naravnost za eno polje naprej, razen pri jemanju nasprotnikove figure, kjer lahko vzame le diagonalno (vstran) eno polje pred njim. Kmet konča svoje napredovanje ali poslanstvo takrat, ko pride do vrha plošče (do osme vrste kot beli in do prve vrste kot črni). To je njegov domet v tej igri ali v enem življenju človeka. Ko pride do konca napreduje, saj se ga takrat zamenja z drugo močnejšo figuro napreduje in dobi večjo moč. Igralec pri menjavi lahko izbira med kraljico, trdnjavo, lovcem ali skakačem. Po navadi je najbolj smotrno kmeta spremeniti v kraljico, vendar pa je to lahko v določenih razporeditvah usodno.
Slavinski pravi, da je šah gnostični računalnik, v katerem lahko vidimo človeško naravo in naravo Vesolja v katerem živimo. Pa poglejmo okultno predstavitev šaha kot ogledalo sveta – mikro Vesolje. Tisti, ki pravijo, da je šahovska igra nastala na Kitajskem bodo potrdili podobnost šaha z Ji Jingom, ki ji Slavinski pravi filozofski stroj. 8 vrst polja in štiri strani, ter izmenično bela in črna polja. Številka 8 je neskončnost predstavlja širjenje v neskončnost. Šahovska plošča 64 polj kot 64 kodonov DNK in heksagram Ji Jinga predstavlja vse možne situacije v življenju človeka. Tu imamo še polarnost materialnega sveta. Izmenična bela in črna polja kot + in – polarnost, ki predstavlja celo Vesolje in človeka, predstavlja večno igro jin jang ali odnos med aktivnim in pasivnim.
Šest šahovskih figur pa predstavlja in simbolizira spiritualni razvoj človeka. Šest šahovskih figur predstavlja šest linij v heksagramu Ji Jinga. Kmet predstavlja povprečnega človeka na začetku spiritualnega razvoja. Imajo omejeno gibanje in delovanje samo naprej, podobno kot v življenju v upanju, da se bodo na koncu svojega razvoja reinkarnirali v najmočnejšo figuro kraljico, ki predstavlja veliko mentalno moč v zemeljskem življenju.
Konj je posvečenec, ki ima skrivno okultno moč in lahko deluje mimo splošno uveljavljenih pravil, katerim so podložne ostale figure. Lahko jih preskoči na več načinov, kar ni dovoljeno nobeni drugi figuri. Lovec predstavlja cerkveno moč, ki teži temu, da kontrolira vse kar je znotraj njegovega dosega. Diagonalno seže v vsak še najbolj oddaljen del šahovske plošče ali človekovega življenja. Top pa je varnost kralja, simbol ega, ki ščiti obstoječa pravila in je tog po svoji naravi. Kraljica je mentalna stran posameznika in ima neomejeno gibanje v vse smeri. Predstavlja najvišjo raven razvoja človeka v materialnem svetu. Naprej gre razvoj samo še v nevidno, okultno, duhovno.
Kralj je misteriozna figura. On predstavlja Atmana ali resnično bitje in predstavlja našo pravo naravo, ki je zavest kot del neskončne zavesti. Edini, ki ga ne moremo v šahu pojesti ali ubiti. Lahko pa je ujet v fizičnem telesu, v družbi in v tem zemeljskem svetu. V šahu je njegova ujetost mat. V materialnem svetu so ostale figure tiste, ki mu zagotavljajo obstoj. V resnici pa njegov obstoj nikoli ni ogrožen, vse je samo iluzija – Maja ali privid in igra, ki jo igramo na poti svojega razvoja. Nasprotnikov kralj predstavlja sovražnika, tiranijo in omejitve zunanjega sveta s katerim se človek sreča v svojem razvoju in se mora boriti.
Višja stopnja šahovske igre je osnovna ideja odkrivanje kozmičnih sil, ki so v tem trenutku aktivne. Premik katere koli figure v igri šaha iz enega na drugo polje je podobno konzultaciji v Ji Jingu. Vsak posameznik pa se lahko najde v šahu, oziroma ugotovi katera figura je v tem življenju. Figure pa ne more zamenjati tako, da se odloči, da je nekaj drugega. To si mora z aktivnim delovanjem zaslužiti. V enem življenju pa se znajdemo v točno tisti situaciji, ki ustreza našemu predhodnemu delovanju. Verjemite mi, da niste slučajno kmet ali kraljica. Sprejetje svoje vloge pa zmanjša napetost, upiranje in izboljša počutje.
Za tiste, ki igrate šah še ena šala. Za tiste, ki ga ne igrate je šala nesmiselna. Gre nekako takole: prijatelj vpraša Janeza, tvoja tašča verjetno slabo igra šah. Zakaj vpraša Janez. Zato, ker je dala damo za konja.
V upanju, da vam bo moj skromni prispevek v pomoč pri širjenju razumevanja šahovske igre.
Marjan Ogorevc, bioterapevt